Arkivpedagogiskt forum

Forumet är ett sektorsövergripande nätverk och en mötesplats för alla som arbetar med eller är intresserade av  arkivpedagogik. Arkivpedagogik är ett systematiskt lärande om eller genom arkiv riktad till målgrupper som exempelvis barn och unga, vuxna och äldre och personer med funktionsvariationer.

Nätverket drivs av Svenska Arkivförbundet tillsammans med en grupp arkivpedagoger. Varje år arrangeras två träffar med en arkivverksamhet som värd och huvudarrangör. Vid varje träff finns det möjlighet att ställa frågor och diskutera för att lära sig av varandra och ta del av olika verksamheters upplägg.

Nätverksträffarna är öppna för alla intresserade oavsett om man är medlem i Svenska Arkivförbundet eller inte. De digitala träffarna genomförs i Microsoft Teams.

Nätverksträffar 2024

Måndag 29 april 2024 kl. 9.00-12.00

Vårträff: digital

Den 29 april arrangerade Stockholms stadsarkiv Arkivpedagogiskt forums Vårträff 2024. 56 deltagare från enskild, kommunal och statlig arkivsektor deltog. Tre presentationer om förskolepedagogik, förmedling genom film och AI-verktyg för transkribering varvades med samtal, tips och erfarenhetsutbyte. Tack till alla som deltog!

Torsdag 10 oktober 2024 kl. 10.30-15.00

Höstträff: Stockholms stadsarkiv, Liljeholmskajen

Temat för höstträffen är “Platsoberoende arkivpedagogik om plats”.

Mer info kommer innan sommaren 2024.