Arkivpedagogiskt forum

Forumet är ett sektorsövergripande nätverk och en mötesplats för alla som arbetar med eller är intresserade av  arkivpedagogik. Arkivpedagogik är ett systematiskt lärande om eller genom arkiv riktad till målgrupper som exempelvis barn och unga, vuxna och äldre och personer med funktionsvariationer.

Nätverket drivs av Svenska Arkivförbundet tillsammans med en grupp arkivpedagoger. Varje år arrangeras två träffar med en arkivverksamhet som värd och huvudarrangör. Vid varje träff finns det möjlighet att ställa frågor och diskutera för att lära sig av varandra och ta del av olika verksamheters upplägg.

Nätverksträffarna är öppna för alla intresserade oavsett om man är medlem i Svenska Arkivförbundet eller inte. De digitala träffarna genomförs i Microsoft Teams.

Nätverksträffar 2024

Torsdag 10 oktober 2024 kl. 10.30-15.30

Höstträff: Stockholms stadsarkiv, Liljeholmskajen

Tema: Platsoberoende arkivpedagogik om plats
Plats: Stockholms stadsarkiv, Liljeholmskajen
Datum och tid: 10 oktober, kl. 10.30-15.30
Kostnad: Gratis tack vare bidrag från Stockholms stadsarkiv och Stiftelsen Riksarkivarie Ingvar Andersons fond
Anmälan: längst ner på sidan

25 år av arkivpedagogik
Olle Nilson från Värmlandsarkiv ger en reflekterande exposé över arkivpedagogikens födelse och utveckling. Med ett rikt yrkesliv är Olle en av Sveriges mest engagerade och erfarna arkivpedagoger. Missa inte hans inspirerande berättelse om hur arkivpedagogiken har vuxit fram och förändrats över tid.

Med spelet som ingång
Tove Karlsson, museipedagog på arbetslivsmuseet Almgrens Sidenväveri, presenterar sitt nya skolprogram “Kläder och konsekvens”. Vi får en inblick i hur spel och källmaterial kan användas pedagogiskt. Efteråt följer en gemensam reflektion och diskussion kring dessa metoder.

Förmedla historia som plats
Berättaren och journalisten Karl Kadhammar delar sina erfarenheter av att förmedla historia via Instagramkontot @I_en_forvandlad_stad. Lär dig hur sociala medier kan bli kraftfulla verktyg för historieförmedling och ta del av Karls bästa tips.

Speed dating med källorna
Hampus Busk, arkivpedagog, leder en interaktiv workshop där vi, genom att arbeta i grupper med olika exempel på arkivmaterial, utmanas att tänka kreativt kring förmedling av historia. En spännande och dynamisk session som stimulerar både fantasi och samarbete.

Skapa en digital forskarsal i en liten arkivorganisation
Albin Nygren från Sollentuna kommunarkiv berättar om processen och utmaningarna med att utveckla en egen digital forskarsal. Få insikter i hur små arkivorganisationer kan modernisera och digitalisera sina samlingar för att nå ut till fler.

Källorna på plats – på egen hand
Samuel Branting
, redaktör för Stockholmskällan, och Anna Juhlin, projektansvarig och innehållsproducent på Stockholms Stadsmuseum, presenterar Stockholmskällans senaste funktion “Historiska vandringar”. De reflekterar över arbetet med att göra källmaterial tillgängligt för allmänheten på ett engagerande sätt.

Bonusaktiviteter samma kväll

Efter det ordinarie programmet bjuder Stockholms stadsarkivs pedagoger Hampus Busk och Kettil Mannerheim in till guidad visning i magasinen med med sina favoritarkiv. Därefter blir det arkivpedagogisk-after-work för den som vill.

Kl. 18 på Liljeholmskajen arrangeras Nobel Calling föreläsning med journalisten Ingrid Carlberg om hur det är att forska i arkiv utifrån hennes bok om Alfred Nobel. Underhållning med musik, lättare tilltugg och magasinsvisning.