Förbundsstämman 2026: referat

Förbundsstämman 2026 samlade många åhörare och 15 ombud. Till mötesordförande valdes Anders Wejryd, tidigare ärkebiskop.

Stämman beslutade att höja medlemsavgifterna i enlighet med index, motsvarande 0,9 procent. Per Lundin från Blekingearkivet väckte dock ett förslag om att styrelsen under året ska se över avgiftsnivåerna, med särskilt fokus på om medlemmar i kategori 1 har möjlighet att betala en högre avgift än nuvarande nivå på 2 050 kronor. Han jämförde med motsvarande medlemskategorier i exempelvis Sveriges museer och Sveriges hembygdsförbund. Stämman biföll förslaget, och styrelsen tackade för inspel och uppdrag.

Katarina Carlsson omvaldes som förbundsordförande för ytterligare ett år. I styrelsen i övrig skedde endast mindre förändringar. Eva Tegnhed och Elinor Magnérus, länsarkivarier för Jämtland respektive Örebro/Västmanland, lämnade sina uppdrag och ersattes av Maria Larsson-Östergren Riksarkivet i Visby och Magnus Persson ArkivCentrum Örebro län. Även på revisorssidan gjordes ett byte, där Lars Andersson avgick och ersattes av Mats Helmfrid.